Zhubnou je snadné, ne? Musíme míň jíst a víc se hýbat. Ale co je důležitější? Pokud chcete zhubnout, měli byste spíš více cvičit nebo omezit jídlo?

dieta versus cvičení

Úvod do kalorií

Z fyziologického hlediska se hubnutí a přibírání na váze točí kolem příjmu a výdeje kalorií. Zjednodušené řečeno – hubneme, když jíme méně kalorií, než vydáme. A naopak přibíráme, když přijímáme víc kalorií, než jich spálíme. Abychom hubli, musíme vytvořit „deficit“ v příjmu kalorií, kterého můžeme dosáhnout buď cvičením, nebo dietou.

Výzkumy nicméně zjistily, že hubnutí postavené na cvičení je relativně neúčinné.

  • Důvod č. 1: Výdej kalorií při cvičení je v celkovém měřítku relativně malý. Většinu energie (kalorií) denně vydáme čistě jen na naši existenci. Říká se tomu bazální metabolismus. Ve chvíli, kdy vylezeme z postele, už spálíme kolem 2000 kalorií jen tím, že žijeme. Většina práce je hotová ještě předtím, než si nazujeme boty na běhání a vyrazíme ven.
  • Důvod č. 2: Lidé většinou nedokážou správně odhadnout příjem a výdej kalorií. Spíše podceňujeme, kolik kalorií přijmeme, a přeceňujeme, kolik jich vydáme cvičením.

dieta versus cvičení

Jak účinně skloubit dietu a cvičení

Většina lidí má problémy spíš v kuchyni než v tělocvičně. Jsou ochotní najít si 30 minut nebo více, aby si šli zacvičit, spíš než aby je strávili vařením a přípravou zdravých jídel. Většina z nás chce ale zároveň zhubnout i zlepšit své zdraví, takže je potřeba zavést změny jak v tělocvičně, tak i v kuchyni. Pokud chcete zhubnout, pak nikdy neobětujte čas strávený v kuchyni ve prospěch cvičení. Místo toho spočítejte, jaké množství času jste ochotni trávit ve fitku a alespoň třetinu z toho času věnujte vaření.

dieta versus cvičení

Tipy, jak dosáhnout co největšího úspěchu:

  1. Spočítejte svůj denní příjem kalorií.
  2. Snižte svůj denní příjem kalorií o 20%. Pokaždé, když snížíte příjem kalorií, byste měli zároveň zvýšit příjem bílkovin, abyste byli dostatečně zasyceni.
  3. Až si zvyknete na počítání kalorií, zvažte, zda nebudete raději počítat obsah makroživin, abyste přestali cvičení a dietu přepočítávat na stejnou měnu: kalorie.

A nezapomeňte – hubne se v kuchyni, ale zdraví se získává ve fitku.

 

Převzato z Lifehacker.

Komentáře

Komentáře