Často pracuji do pozdního večera, protože toho mám hodně.” “Po práci jsem pokaždé úplně hotový.” “Mám toho tolik, že nevím, kde mi hlava stojí.” “Nevím, co udělat první, skáču od jednoho úkolu k druhému a večer mám pocit, že jsem nic neudělal.” Tyto situace bývají symptomem větších problémů a pokud si někdy některou z těchto vět říkáte, je načase s tím něco dělat. Pro začátek zkuste těchto 7 triků, které vám pomohou získat víc času.

7 triků, které vám pomohou získat víc času

Symptomy, že přestáváte zvládat svou práci

  • Váš den už není váš. Vaši pracovní dobu využívají ostatní lidé pro své plány, úkoly a meetingy a vám nezbývá čas na vaši práci.
  • Přestáváte být v obraze a pracujete v zajetých kolejích, protože nemáte čas na přemýšlení, získání nadhledu a nových nápadů.
  • Vaše vysoké pracovní nasazení a neschopnost nastavit si hranice mezi prací a odpočinkem způsobují, že jste netrpěliví, nezvládáte stres a jste podráždění vůči ostatním.
  • Odsouváte velké a strategické úkoly, protože řešíte neustále jen věci, které hoří, a nemáte čas na přemýšlení.
  • Neplníte své pracovní cíle, protože na ně ve vašem pracovním rozvrhu nezbývá čas.
  • Pondělí střídá pátek a vy máte pocit, jako by pracovní týden ani nebyl.
  • Nosíte si práci domů nebo zůstáváte v práci do večera a váš soukromý život a osobní rozvoj tím trpí

 

Zkuste těchto 7 triků, které vám pomohou získat víc času

 

1. Nenechte ostatní, aby ovládali váš kalendář

Čas je to nejcennější, co máte. Nedovolte ostatním, aby vám ubírali čas tím, že vás budou zvát na zbytečné meetingy a určovat, na kterých všech schůzkách musíte být, abyste „zůstali v obraze“. Většinou sami dokážete nejlépe říct, co jsou vaše hlavní priority. Ptejte se častěji ostatních na otázky jako Opravdu je nezbytné, abych tam byl? Nemůžeme to vyřešit přes e-mail? Můžeme to nechat až na další týden? Snažte se ubránit si svůj čas a využívat od smysluplně.

2. Stanovte si jasný začátek a konec pracovní doby

Pokud jste podnikatel nebo máte práci s velkou zodpovědností a hodně úkoly, nikdy nebudete mít všechno hotovo. Je to zkrátka tak a je jen na vašem rozhodnutí, kdy bude začínat a končit váš pracovní den. Nezapomeňte si poznamentat začátek a konec do kalendáře nebo si nastavit budík v mobilu. Není normální sáhnout hned po probuzení po mobilu a kontrolovat pracovní věci a vyřizovat první věci při snídani u počítače. Pokud pracujete z domova, je to celkem častý problém.

3. Dělejte si víc přestávek

Může se to zdát nelogické a kontraproduktivní, ale přestávky dobíjí naše mozky a my jsme pak více produktivní. Pokud máte sedavé zaměstnání, každou hodinu vstaňte od počítače a jděte se krátce protáhnout. O víkendu se snažte dělat něco jiného a zajímavého, abyste vystoupili z rutiny a dostaly nový nadhled.

4. Každý týden věnujte alespoň jednu hodinu plánování své práce

Dejte si každý týden minimálně hodinu pauzu a přemýšlejte nad tím, které úkoly je dnes a tento týden nejdůležitější splnit. Máte tento týden naplánovaný tak, abyste všechny tyto důležité úkoly dokázali stihnout? Pokud ne, pokuste se najít nějaký prostor v nabitém rozvrhu. Rozhodněte se, jaké úkoly mohou ještě počkat, co za vás může udělat někdo jiný, jak nahradit meeting tím, že vám někdo pošle důležité body do mailu, nebo jak můžete zredukovat hodinovou diskuzi do jednoho krátkého věcného telefonátu. Buďte si vědomi tím, jak trávíte svůj pracovní týden.

5. Věnujte víc času přípravě

Všichni kdo pracují ve službách, znají tuto situaci. Jdete na důležitý meeting, který je naplánován hned po něčem jiném důležitém, a neprobíhá podle vašich představ. Pokud máte naplánovaný meeting nebo událost, která je pro vás stresující, dejte si před nám pauzu a čas na přípravu, abyste se cítili připraveni. Váš rozvrh by neměl vypadat tak, že „lítáte“ bez pauzy z jedné důležité schůzky na druhou.

6. Vytvořte si seznam úspěchů vedle seznamu úkolů

Během dne sev práci většinou stane hodně nečekaných věcí, které vám naruší plány. Vše se zkrátka naplánovat nedá. Nedokončené úkoly vám pak straší v to-do listu a máte pocit, že jste toho nestihli dost a že musíte zůstat déle v práci, abyste to dohnali. Seznam úspěšně provedených úkolů vám pomůže přenést se přes tento pocit provinilosti a pomůže vám přimět se k tomu, abyste práci pro dnešek zabalili a odešli v klidu domů.

7. Buďte po práci aktivní

Všichni víme, že to tak opravdu funguje, jen si pořád hledáme nějaké výmluvy. Když si po práci jdete zacvičit jógu, zaběhat, zaplavat nebo zameditovat, tak ze sebe smyjete stres z celého dne a cítíte se rázem lépe. Všechny průzkumy potvrzují, že je to pravda. Zkuste například jógu nebo meditaci.

Čas a to, jakým způsobem ho trávíme, je to nejcennější, co máme. Více hodin strávených v práci neznamená, že jste toho udělali více než někdo jiný. Pokud se naučíte lépe ovládat svůj čas, uvidíte za krátko, že toho stíháte daleko více a máte navíc klid v duši.

Získejte zpátky svůj čas, je jen a jen váš. A je to zaručeně ta nejlepší věc, kterou můžete dnes udělat.

Komentáře

Komentáře