Zamyslete se nad tím – váš mozek je neustále „zapnutý“. Stará se o vaše myšlenky a pohyby, vaše dýchání a tlukot srdce, vaše smysly. Pracuje tvrdě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, dokonce, i když spíte. Proto váš mozek potřebuje neustálý přísun paliva. Svoje palivo mozek získává z jídla, které jíte. A velmi záleží na tom, co toto palivo obsahuje. Zjednodušeně řečeno, to, co jíte, má přímý vliv na strukturu a funkci vašeho mozku a tedy i na vaši náladu.

Zdrave jidlo

Stejně jako drahé auto, váš mozek funguje nejlépe, když dostává jen prémiové palivo. Kvalitní potraviny, které obsahují spoustu vitamínů, minerálů a antioxidantů dodávají mozku potřebnou výživu a chrání ho před oxidativním stresem – odpadem (volnými radikály), který vzniká, když tělo využívá kyslík, a který může poškozovat buňky.

Bohužel stejně jako to drahé auto, i váš mozek se může poškodit, pokud do něj nalijete cokoliv jiného, než prémiové palivo. Pokud se do mozku dostanou látky z horšího paliva (jako například z průmyslově zpracovaných potravin), pak má jen malou schopnost se jich zbavit. Stravování založené na spoustě rafinovaného cukru tak může mozku škodit. Kromě zhoršené regulace inzulínu přispívá cukr také k vzniku zánětů a oxidativnímu stresu. Četné studie odhalily souvislost mezi konzumací cukru a oslabenou funkcí mozku – a dokonce i zhoršení symptomů psychických potíží, jako je deprese.

Dává to smysl. Pokud se vašemu mozku nedostává kvalitní výživy, nebo pokud se v okolí mozku pohybují volné radikály nebo zánětlivé buňky, které přispívají k narušování mozkové tkáně, pak se dají očekávat následky. Je zajímavé, že po mnoho let lékaři souvislost mezi náladou a jídlem neuznávali.

V dnešní době naštěstí rozrůstající se obor výživové psychiatrie dochází k tomu, že existuje spousta souvislostí a následků nejen mezi tím, co jíme, jak se cítíme a jak se chováme, ale také mezi naší náladou a druhy bakterií, které žijí v našich střevech.

Jak to, co jíte, ovlivňuje vaše pocity

Serotonin je nervový přenašeč, který pomáhá regulovat spánek a chuť k jídlu, zprostředkovává nálady a tlumí bolest. Asi 95% vašeho serotoninu se tvoří ve vašich střevech a vaše střeva jsou zase spojena se stovkami milionů nervových buněk. Proto dává smysl, že procesy vašeho zažívacího ústrojí nejen že pomáhají trávit jídlo, ale také řídí vaše emoce. A co víc, funkce těchto nervových buněk – a produkce nervových přenašečů jako je serotonin – je významně ovlivňována miliardou prospěšných bakterií, které tvoří vaši střevní mikroflóru. Tyto bakterie mají významnou roli pro vaše zdraví. Chrání stěny vašich střev a tvoří pevnou bariéru proti toxinům a zlým bakteriím. Omezují zánět, zlepšují vstřebávání živin z jídla, aktivují nervové dráhy mezi střevem a mozkem.

Studie ukázaly, že u lidí, kteří brali probiotika (doplněk stravy obsahující prospěšné bakterie), došlo ke snížení jejich úzkosti a stresu a zlepšení pohledu na svět, na rozdíl od osob, které probiotika neužívaly. Jiné studie srovnávaly „tradiční“ způsoby stravování (například středomořský nebo japonský) se západním způsobem stravování. Tyto studie zjistily, že riziko deprese je u osob s tradičním (japonským, středomořským) způsobem stravování o 25% až 35% nižší . Vědci to zdůvodňují tím, že tyto tradiční způsoby stravování obvykle obsahují spoustu zeleniny, ovoce, celých zrn, ryb a mořských plodů, a jen malé množství masa a mléčných výrobků. Většinou také neobsahují průmyslově zpracované potraviny a rafinované cukry, které jsou běžnou součástí našeho západního stravování. Spousta potravin v tradičních dietách je navíc kvašená a slouží jako přírodní zdroj probiotik. Kvašení využívá bakterie k přeměně cukru na oxid uhličitý, alkohol a kyselinu mléčnou. Předchází se tak zkažení potravin a kvašení navíc může jídlu dodat příjemnou chuť i texturu.

Může se vám to zdát nepravděpodobné, ale názor, že prospěšné bakterie nejen ovlivňují, co vaše tělo stráví a vstřebá, ale mají také vliv na stupeň zánětu v těle, stejně jako na vaši náladu a energie, získává stále více pozornosti ze strany vědců. Výsledky dosud byly ohromující.

zdravi_fitness

Co to pro vás znamená?

Začněte si všímat toho, jak se cítíte po snězení určitých potravin – nejen bezprostředně po jídle, ale také následující den. Zkuste jíst „čistě“ po dobu dvou až tří týdnů – to znamená, že byste se měli vyhnout zpracovaným potravinám a cukru. Přidejte do jídelníčku také kvašené potraviny jako kimči, miso pastu, kysané zelí, nakládanou zeleninu nebo kombuchu. Můžete také zkusit vysadit mléčné výrobky. Někdo se také cítí lépe po vysazení obilovin. Zjistěte, jak se budete cítit. Potom pomalu znovu zavádějte potraviny jednu po druhé do svého jídelníčku a pozorujte, jaký to na vás má vliv.

Převzato z Health.Harvard 

Komentáře

Komentáře