Když celý měsíc tvrdě pracujete a po zaplacení bydlení a dalších nezbytných poplatků vám zbydou peníze, měli byste se naučit utrácet je co možná nejsmysluplněji. Co to znamená? Podle vědců bychom naše zbylé peníze měli utrácet za to, co nás dělá šťastnými. Proč byste měli utrácet za zážitky a ne za věci?

Paradox vlastnictví

Dvacetiletá studie, kterou provedl profesor psychologie z Cornell University Thomas Gilovich, došla k zajímavému poznatku: Neměli bychom utrácet peníze za věci. Z nových věcí máme totiž jen krátkodobou radost, která rychle vyprchá.

Věci nás nedělají šťastnými z následujících třech důvodů:

  • Na nově nabyté věci si velmi rychle zvykáme. Co nám zprvu připadalo neskutečné a vzrušující, nás příště překvapí o něco méně a postupem času nám to přijde už zcela normální.
  • Pořád si zvedáme laťku výš a výš. S novým nákupem přichází nová očekávání. Jakmile si na novou věc zvykneme, začneme hledat další lepší věc, kterou bysme si mohli koupit.
  • Máme (zlo)zvyk srovnávat se neustále s ostatními. Vlastnictví vede k tomu, že se mezi sebou lidé srovnávají. Koupíte si nové auto a máte z něj radost jen do té doby, než si váš kamarád koupí ještě lepší – a vždy tu bude někdo, kdo si koupí něco lepšího než my.

Přečtěte si také: Proč cestování přináší lidem více štěstí než jakékoliv materiální věci

Největší překážka ve štěstí je adaptace

perfekcionismus

“Jednou z největších překážek ve štěstí je adaptace”, říká Gilovich. “Kupujeme si věci, abychom byli šťastní, a skutečně šťastní jsme. Ale jen na okamžik. Nejprve jsme z nových věcí nadšení, ale potom si na ně zvykneme.”

Paradox vlastnictví znamená, že když si kupujeme novou věc, tak předpokládáme, že nás bude dělat šťastnými po celou dobu své existence. Máme chybnou představu, že musíme peníze investovat do něčeho, co budeme moci vidět, slyšet nebo používat každý den. To je ale špatně.

Takže co nás dělá šťastnými?

Daleko lepší investicí do štěstí, je utrácet za zážitky. Může to být cestování, výlet po okolí, večeře v dobré restauraci nebo koncert. Zážitky sice oproti věcem trvají krátce, za to nám ale navždy zůstanou v hlavě a vzbudí ve vás pocit štěstí, pokaždé si na ně vzpomenete.

Zdroj: Forbes

Komentáře

Komentáře