Kdyby se vás někdo zeptal, jestli jste šťastní v práci, co byste mu odpověděli? Pocit uspokojení z vlastní práce je vzácnou a krásnou věcí, kterou by si přál každý. V práci trávíme polovinu našeho života, přesto je většina lidí v práci nešťastných, cítí se nedostatečně ohodnocena, je přepracovaná nebo se jí nedostává dostatečného uznání od nadřízených. Co s tím? Jako u každého problému je potřeba začít u sebe. Podívejte se na 4 jednoduché tipy jak být šťastný v práci. Začněme ale tím, co nás v práci dělá nešťastnými.

Co nás dělá nešťastnými v práci?

jak být šťastný v práci

Podle dvou studií, které provedla americká poradenská společnost Accenture, jsme v práci nešťastní hlavně z těchto tří důvodů:

  • 46% dotázaných uvedlo, že hlavním důvodem, proč jsou v práci nešťastní, je to, že nevydělávají dostatek peněz.
  • 34% lidí vidí jako hlavní důvod své nespokojenosti to, že nemohou v současné práci dostatečně kariérně růst.
  • 31% zaměstnanců uvedlo, že jsou nešťastní hlavně kvůli dlouhé a neflexibilní pracovní době.

A to není všechno. Ze studií vyšlo zároveň najevo, že 60-90 minutové dojíždění do práce může u lidí vyvolávat pocity úzkosti a stres.

4 tipy jak být šťastný v práci

Jak ale můžeme bojovat s těmito čtyřmi zdánlivě nevyřešitelnými problémy? V první řadě je důležité uvědomit si, že jste to vy, kdo musí problém začít řešit. Věřte nebo ne, váš šéf není vědma, aby poznal, že vám něco nevyhovuje. Když se vám něco nelíbí, musíte v první řadě začít komunikovat.

1. Řekněte si o víc peněz

jak si rict o vic penez (1)

Podle průzkumu PayScale vyšlo najevo, že 75% lidí, kteří si řeknou o zvýšení platu, dostane přidáno [4], tak proč to taky nezkusit? Požádat nadřízeného o zvýšení platu ale není taková hračka, jak se zdá. Na vyjednávání o platu musíte být dostatečně připravení a asertivní. Zapomeňte na výhrůžky a zvyšování hlasu, místo toho si připravte dobré argumenty.

  • Ještě před tím, než se setkáte s nadřízeným, udělejte si průzkum, jaké platy berou lidé ve vašem oboru a městě. Následně si zkuste shrnout, jaké zásluhy ve firmě máte, co se vám podařilo, jakých výsledků jste dosáhli v posledních měsících. Připravte si dobře v hlavě argumenty, proč by vám měl šéf přidat, a pak si teprve domluvte schůzku.
  • Během vaší schůzky a vyjednávání o zvýšení platu začněte tím, že byste rádi přispěli více k rozvoji firmy a že byste se chtěli posunout. Uveďte příklady, co plánujete ve firmě zlepšit a co se vám už zlepšit povedlo. Potom navrhněte nadřízenému, že byste uvítali zvýšení platu a sdělte mu připravené argumenty.
  • Domluvte se na tom, že si to nadřízený promyslí a dá vám vědět. Buďte připraveni na možné odmítnutí a další vyjednávání. Pokud se to podaří, máte co jste chtěli.

2. Mějte jasno v tom, co je vaší odpovědností a co ne

jaká je moje náplň práce

Podle dotazníku společnosti Gallup má jen polovina zaměstnanců jasno v tom, co se od nich očekává [6], jaké jsou jejich odpovědnosti, náplň práce a cíle. Taková nejistota často u zaměstnanců vede k demotivaci, stresu a snížení pracovního výkonu.

  • Pokud máte pocit, že se na vás sypou úkoly, které nemáte v popisu práce, domluvte si s nadřízeným schůzku, při které s ním projdete všechny vaše úkoly a popis vaší práce, se kterým jste na pozici nastupovali. Uděláte tak sobě i šéfovi pořádek v procesech a ujistíte se, že plníte všechno, co se od vás očekává. Pokud máte daleko víc úkolů, než s čím se na začátku počítalo, požádejte o zvýšení platu nebo o to, aby některé úkoly váš nadřízený delegoval na někoho jiného.
  • Je vaše kariérní dráha v souladu s tím, co si představuje váš šéf? Věďte s vaším nadřízeným pravidelné rozhovory o vaší budoucnosti ve firmě. Není nic horšího než zaseknout se na dlouhá léta na nízké pozici, když víte, že máte na víc.
  • Ptejte se pravidelně nadřízeného na feedback. Pokaždé, když dokončíte velký důležitý úkoly, zhodnoťte společně s nadřízeným, co se povedlo a co by se příště dalo udělat lépe.

3. Naučte se být produktivnější a zkraťte dobu, za jakou dokončujete úkoly

jak být produktivnější v práci

Dvě třetiny zaměstnanců mají pocit, že toho v práci mají moc, pracují přesčas a jsou roztržití [7]. Přitom kontrolují svoje maily, pracovní chaty a mobily až 150krát za den. Lenost a prokrastinace jsou přirozené vlastnosti lidí. Pokuste se je ovládnout pomocí těchto dvou jednoduchých pravidel, které vám usnadní jednou provždy práci a život:

  • Cokoliv, co musíte udělat, si zapisujte do jednoho seznamu (ideálně to to-do listu v počítači nebo alespoň do bloku). Je jedno, že máte v seznamu velký počet úkolů. Důležité je, psát si do „úkolníčku“ opravdu všechno a seznam úkolů si pak projít, určit si u jednotlivých úkolů priority a větší úkoly rozkouskovat na menší, které budete plnit jeden po druhém. Má to 2 výhody: Jednak nebudete zbytečně zatěžovat svůj mozek a pamatovat si spoustu zbytečností. A za druhé nebudete tak znechuceni velkými úkoly, které nejdou vyřešit, protože si je vždy rozdělíte na menší, snáze splnitelné úkoly.
  • Úkoly, kterými vás během dne kdokoliv zaskočí nebo vás napadnou a zvládnete je splnit do dvou minut, dělejte ihned. Předejdete tak tomu, že se vám budou „štosovat“ spousty úkolů a budete z toho ve stresu.

4. Dobu, kterou trávíte dojížděním do práce, využijte na urovnání si myšlenek a pracovních úkolů a na odpočinek

cesta do práce

Podle akademické studie [11] vyšlo také najevo, že na naši spokojenost v práci má velký dopad také naše rozpoložení a postoj, s jakým do práce jedeme. Když jedete ráno do práce s tím, že jste znechucení a vystresovaní z toho, že tam vůbec musíte, celý váš pracovní den se s velkou pravděpodobností ponese ve stejném duchu. Pokud si ale naopak během cesty do práce naučíte třídit vaše myšlenky a uvědomovat si, jak si daný pracovní den zorganizovat a uspořádat, aby vám byl příjemnější, tak věřte, že dveře od kanceláře otevřete s daleko větším elánem. Tady jsou tři rady, jak si během cesty do práce a z práce můžete zpříjemnit váš pracovní den.

  • Psychicky se připravte na váš den v práci. Představte si v hlavě, co byste daný den měli v práci udělat, co po vás může kdo chtít a jaké úkoly mají největší prioritu. Vaše myšlenky si během jízdy zaznamenejte do bločku nebo do mobilu.
  • Po cestě zpátky domů si naopak snažte v hlavě shrnout 3 věci, které se vám ten den povedly. Může to být dokončení důležitého úkolu, bezva oběd s kolegy nebo vyřešení pracovního problému, který vás dlouho tížil na srdci. Uvidíte, jak vás najednou vaše práce bude víc naplňovat.
  • Zavolejte krátce své rodině a přátelům. Má to dvě velké výhody. Jednak svým telefonátem vždy toho druhého potěšíte a třeba se domluvíte na nějakém společném srazu , a za druhé si pokecáte o proběhlém dni a pročistíte si hlavu.

šestihodinová pracovní doba

Tak co na to říkáte? Nezní to tak složitě, co?

Jakkoliv se nám to může zdát nemožné, často si za vlastní nespokojenost v práci nebo životě můžeme sami. Všichni jsme jen lidé a bohužel je vždy jednoduší z vlastní nespokojenosti a neúspěchu obviňovat jiné. Snad je to samotná lidská podstata, která nás k tomu vede, nebo možná způsob výchovy, které se nám odmala dostávalo. Každopádně bych chtěla závěrem říct, že za vším, co jsem vám v tomto článku napsala, si stoprocentně stojím a vždycky jsem se těmito pravidly snažila řídit. Nikdy v životě jsem dlouhodobě nedělala práci, která by mě nebavila.

Naopak, vždycky jsem se snažila najít práci, která mě naplňuje, i když cesta k ní někdy byla dlouhá a pro někoho možná i příliš strnitá. Proč vám to říkám? Byla bych ráda, kdybychom u nás v Česku místo neustálého nadávání začali přistupovat k vlastním problémům zodpovědně a přestali se pořád vymlouvat, že něco nejde. Líbilo by se mi, kdybyste pod tenhle článek za měsíc, půl rok nebo možná rok napsali, že jste to zkusili a máte teď lepší život. Možná pro někoho budu naivní a pošetilá, ale mě je to jedno 🙂

Krista

Krista

Krista

Štěstí a Happymagu strůjce

Jednoho dne jsem se rozhodla, že budu dělat jen to, co mě baví. Skončila jsem v práci, opustila byt, kamarády, rodinu a odjela s Markem do světa, do kterého mě to vždycky táhlo. Začala jsem se učit, prožívat každý okamžik a žít smysluplně. Pochopila jsem, že u nás si není na co stěžovat. Teď jsem zpátky a chci to předávat dál.

Zdroje:

1 Accenture. (2011). Despite Low Job Satisfaction, Employees Unlikely to Seek New Jobs. newsroom.accenture.com
2 Accenture. (2013). Defining Success 2013 Global Research Results. acnprod.accenture.com
3 Office for National Statistics. Does commuting affect wellbeing? nationalarchives.gov.uk
4 PayScale. (2015). PayScale Announces 2015 Salary Negotiation Guide. payscale.com
5 Triffin, M. (2014). How to ask for a raise – and get it. forbes.com
6 Nick M. (2015). Many Employees Don’t Know What’s Expected of Tham at Work. Gallup.com
7 Berson, J. (2014). Why Companies Fail to Engage Today’s Workforce: The Overwhelmed Employee.Forbes.com
8 Getting things done. (2011). How is a next action list different from a to do list. gettingthingsdone.com
9 Allen, D. (2001). Getting Things Done: The art of stress-free productivity. p. 135
10 Hunter, E and Wu, C. (2016). Give me a better break: Choosing workday break activities to maximize resource recovery. Journal of Applied Psychology. 101(2). pp.302-311
11 Jackimowicz, J. et al. (2016). Commuting with a Plan: How Goal-Directed Prospection Can Offset the Strain of Commuting. ssrn.com
12 Marsh, J. (2011). Tips for keeping a Gratitude Journal. Berkeley.edu
13 McGregor, J. (2016). Want to know what you’re worth at work? This new salary tool could help.washingtonpost.com
14 Grenny, J. (2015). 5 Ways to Minimize Office Distractions. hbr.org