Samotná představa, že plánujete delší dovolenou, může být pěkně stresující. Kromě toho, že musíte zarezervovat letenky, ubytování, naplánovat cestu a obstarat všechny potřebné věci kolem, toho máte v práci před dovolenou pokaždé tolik, že jste ve velkém spěchu a stresu. Pokud se ale naučíte strategicky uvažovat o tom, co je potřeba udělat, zbavíte se zbytečného stresu a odjedete na dovolenou s klidem v duši. Připravili jsme pro vás 7 tipů jak si vzít v klidu delší dovolenou a nemít stres v práci:



Jak nemít stres v práci?

jak si vzít v klidu delší dovolenou a nemít stres v práciFoto: bigstockphoto.com

Dovolená je od toho, abychom si odpočinuli od práce a vrátili se odpočatí, plní energie a s novým pracovním elánem. Někdy to ale bývá přesně naopak. Mnoho z nás si určitě už někdy před dovolenou řeklo tuto větu: “Vzít si dovolenou je hrozný stres, nejradši bych vůbec nikam nejezdil!” Stresu před dovolenou je občas těžké se ubránit, ale většinou se mu dá předejít, začnete-li dodržovat následující strategie.

1. Plánujte dovolenou více dopředu

Jedna z nejdůležitějších věcí, jak předejít stresu před dovolenou, je naplánovat si dostatečně dopředu, kdy si vezmete volno. Díky tomu zredukujete množství úkolů a práce po návratu z dovolené. Jakmile budete vědět, kdy si vezmete dovolenou, tak si hned dejte do vašeho kalendáře “out of the office” a nic si na dny bezprostředně před dovolenou a po ní neplánujte.

2. Den před a po dovolené si nechte na “rozkoukání”

Samozřejmě že budete mít tendenci si kolem dovolené plánovat co nejvíce meetingů, ale když se naučíte dát si v tomto období zákaz všech schůzek, tak stihnete daleko víc práce. Vyčleňte si minimálně jeden den před a po dovolené na to, abyste se dostali zpátky do běhu a zorientovali se v tom, co je potřeba udělat. Je to podobné, jako když po dovolené doma vybalíte kufry a dáte celou domácnost do pořádku, předtím než v ní zase začnete bydlet.



3. Dovolená by neměla být moc nabitá

Velmi důležitý vliv na to, jak se budete cítit odpočatí po dovolené, má také to, jak si naplánujete jednotlivé dny vaší dovolené. Doporučujeme vzít si minimálně půl dne volna na balení. Také se zamyslete nad časem vašeho odletu a příletu – oba by měly být v rozumný čas, i když vás možná vyjde let o něco dráž. Pokud budete vstávat kvůli odletu ve tři ráno, budete nejen unavení, ale zaděláváte si i na nemoc. Když budete plánovat dovolenou více dopředu, určitě najdete lety s rozumnými časy odletu za rozumné ceny.

Důležité je také nepřehánět to s programem dovolené. To, že jste poprvé v Paříži, neznamená, že musíte během pár dní navštívit všechny památky, doporučovaná místa a muzea. Někdy méně je více a uvidíte, že pokud na dovolené zvolníte tempo, budete mít daleko víc zážitků, na které budete vzpomínat. Zároveň se budete cítit i víc odpočatí a spokojení.

4. Začněte se připravovat včas a nepospíchejte

Pokud plánujete delší dovolenou, začněte zařizovat a balit brzy. Snažte se zařídit co nejvíce věcí víkend předtím, než půjdete naposledy do práce. Ušetří vám to hodně sil a stresu, protože nebudete muset obíhat vše na poslední chvíli.

5. Věci, které nemohou počkat, včas delegujte na kolegy nebo podřízené

Také je důležité domluvit se v práci s kolegy a šéfem, které věci bude potřeba během vaší nepřítomnosti řešit a které mohou počkat až na váš návrat. Pokud máte možnost pověřit některého z kolegů, aby vám s něčím během vaší nepřítomnosti pomohl, vyberte jen ty nejdůležitější úkoly, které nemohou počkat. Zapomeňte na to předávat kolegům nesmyslné množství práce – akorát tím způsobíte to, že kolegové budou demotivovaní a neproduktivní.

Pokud musíte i během dovolené být na příjmu, stanovte si předem hodinu, ve kterou vás ostatní mohou kontaktovat telefonicky nebo ve kterou budete odpovídat na maily. Ušetříte si tím narušené plány během dovolené a neustálé omlouvání se rodině nebo kamarádům.

jak si vzít v klidu delší dovolenou a nemít stres v práciFoto: bigstockphoto.com



6. Jak důležitý je “Out of Office”?

Zapnout si na mailu a telefonu “Out of Office” je jedna z nejdůležitějších věcí vůbec. Nastavte si v mailu automatickou odpověď: “Od xx do xx jsem mimo kancelář. Na Vaše maily se pokusím odpovědět co nejrychleji po návratu. Pokud se jedná o nějaký velký problém, který nemůže počkat, obráťte se prosím na mého kolegu (telefon, mail).”

Za prvé vaše automatická odpověď odradí spoustu lidí, aby vám psali během dovolené nedůležité věci. Za druhé budou jasně vědět, kdy mají očekávat odpověď a nebudou vás během dovolené obtěžovat. Za třetí za vás během dovolené některé věci vyřeší kolega a nebudete toho mít tolik. Dobré je nastavit si “Out of Office” i na poslední pracovní den před dovolenou. Stihnete před dovolenou vyřídit víc úkolů a odejdete z práce s klidnější hlavou.



7. Při návratu do práce mějte plán

Abyste vás první den v práci nepřipravil o všechnu energii nabitou na dovolené, měli byste mít plán pro návrat. Můžete se například vrátit z dovolené domů o den dříve, abyste si stihli ještě kvalitně odpočinout po cestě, uklidit, vyprat a jít brzy spát. Po návratu do práce si ze všeho nejdřív naplánujte úkoly podle priority a pak teprve začněte pracovat. Nikdy neřešte páté přes deváté, ubere vám to spoustu energie.

Také je důležité nastavit si v hlavě správný přístup k věci. Místo toho, abyste si po dovolené říkali, že už je u konce a jdete zase do práce, řekněte si, jak pro vás byla dovolená prospěšná a jak jste za ni rádi. Vděčnost ve vás vyvolá radostné pocity a nebudete v takovém šoku z návratu “do reality”.

Tento článek vyšel v originále v Harvard Business Review.