Sebevědomí a sebeúcta je jedna z nejdůležitějších životních potřeb člověka. A jak si zvýšit sebevědomí může být někdy složitá otázka.

Nízká sebeúcta může být hluboce zakořeněná a často vzniká traumatickým dětským zážitkem, jako je dlouhé odloučení od rodičů, zanedbávání nebo emocionální, fyzické a sexuální zneužívání. V pozdějším životě může být sebeúcta ohrožena špatnými negativními životními událostmi, jako je ztráta zaměstnání nebo rozvod, nedostatečné nebo frustrující vztahy a obecný pocit nedostatku kontroly. Tento pocit nedostatečné kontroly může být obzvláště výrazný u obětí emočního, fyzického nebo sexuálního zneužívání nebo obětí diskriminace na základě náboženství, kultury, rasy, pohlaví nebo sexuální orientace.

Vztah mezi nízkou sebeúctou a duševní poruchou je velmi složitý. Nízká sebeúcta předurčuje duševní poruchu, díky které zase klesá sebevědomí. V některých případech je nízká sebeúcta sama o sobě hlavním rysem duševní poruchy, jako je například deprese nebo hraniční porucha osobnosti.

Lidé s nízkou sebeúctou mají tendenci vidět svět jako nepřátelské místo a sebe sama jako jeho oběť. Výsledkem je, že se zdráhají vyjadřovat a prosazovat sebe sama, přicházejí o zkušenosti a příležitosti. Toto všechno snižuje jejich sebeúctu ještě více.

Pokud si myslíte, že trpíte nedostatkem sebevědomí nebo ho máte z nějakého důvodu nízké, zkuste následující rady, možná vám pomohou.

jak si zvýšit sebevědomí?

jak si zvýšit sebevědomí
Foto: pexels

1. Vytvořte si dva seznamy: na jednom budou vaše silné stránky a na druhém vaše úspěchy. Nechte si poradit a pomoct od druhé osoby, neboť lidé s depresemi nejsou zrovna nejobjektivnější. Bezpečně je uložte a každé ráno si je přečtěte.

2. Přemýšlejte o sobě pozitivně. Snažte se myslet na pozitivní věci a nikdy si neříkejte věty typu „nemám na to“, „nezvládnu to“ atd. Řekněte si, že navzdory problémům jste a budete jedinečný a originální člověk.

3. Zvláštní pozornost věnujte sami sobě. Při sprchování, krémování, česání vlasů nebo zdobení nehtů.


4. Noste oblečení, ve kterém se cítíte dobře. Nehleďte na poslední trendy, noste to, v čem se cítíte sami sebou a nejlépe. Základ je čisté a vyžehlené oblečení.

5. Jezte zdravě. Říká se: jste to, co jíte. I když jíte sami, posaďte se k televizi, zapalte si svíčku a zdravé jídlo si vychutnávejte.

6. Pravidelně cvičte. Choďte na dlouhé procházky přírodou, běhejte a cvičte třeba jógu. A to i když prší!

7. Spěte. Dobře, dlouze, kvalitně.

8. Nestresujte se. Buďte s přáteli, povídejte si, jezte, pijte, bavte se.

Youtuberka Ester Starling radí, jak se mít rád

Podívejte se na její youtube kanál pro další inspirativní videa.

Youtube kanál –> Ester Starling

Stále málo rad? Čtěte dál…

9. Mějte čistý, uklizený a pohodlný domov. Často uklízejte, mějte doma pořádek, kupujte si dekorace do bytu.

10. Dělejte věci, co vás baví. Každý den dělejte věci, které vás činí šťastným. Vařte, malujte si, běhejte, cvičte, hrajte na hudební nástroj, poslouchejte hudbu… cokoliv.

11. Vytvářejte umění. Kreslete, tancujte, hrajte, zpívejte, všechno, při čem budete kreativní.

12. Přijímejte výzvy! Uvařte pro kamarády večeři, naučte se hrát na klavír, cvičte jógu – jděte do toho!

13. Udělejte odložené úkoly. Jděte udělat zahrádku nebo vyčistěte okna, které už tak dlouho odkládáte!


14. Buďte k lidem milí, vrátí se vám to. Usmívejte se na pošťáka, navštivte nemocného přítele nebo někoho pozvěte na čaj a upečte domácí sušenky. Uvidíte, že se vám to vrátí!

15. Požádejte o pomoc nebo radu. Pokud máte nějaký problém, s kterým si nevíte rady, požádejte o radu, lidé vám rádi pomohou a třeba mají také problémy, svěřte se navzájem.

16. Travte hodně času s vašimi blízkými.

17. Vyhýbejte se negativním místům i lidem. Nemá cenu mít kolem sebe negativní energii, vyhýbejte se jí.


Teď již víte, jak si zvýšit sebevědomí.

Buďte sebevědomí, zdravě sebevědomí! 

Pokud chcete mít lepší život, podívejte se na článek jak docílit toho, aby vás lidé měli rádi.

Kačka

Kačka

happy bloger a věčný optimista

Ahoj! Jmenuji se Kačka. Jsem kreativní a velmi cílevědomý člověk, věčný optimista a snílek. Snažím se pomalu si plnit sny a stále se v něčem zlepšovat. Baví mě tvořit, hrát si s texty a upravovat je. Ráda vařím i peču, miluji zdravé jídlo, ale i nezdravé (hlavně sladké, hihi). Zajímám se o typicky holčičí záležitosti – kosmetika, móda, vaření, ale i cestování. Právě proto mám v Happymagu na starosti rubriky zdraví, kreativita, lepší život a právě i cestování.