Pokud nezvládáte svoji výbušnost a agresivita se ve vás často objevuje, může to mít vážné následky a vést k nejrůznějším problémům. Můžete říkat věci, kterých budete později litovat, křičet na své děti, které to neponesou dobře, a dokonce může neřešená agresivita vést až k tomu, že budete někomu vyhrožovat, urážet ho a fyzicky napadnout.

Agresivita není nic pěkného a měli byste se naučit ji ovládat. Existují způsoby, jak ji korigovat a uklidnit se. Několik vám jich nyní ukážeme a můžete je vyzkoušet už teď. Každý se může naučit ovládat sám sebe a zlepšovat se.



Agresivita – jak ji zvládat?

agresivita
Foto: pexels

Řízení hněvu není o tom, že se nikdy nenaštvete. Je to o vyrovnání se s vlastními emocemi a o tom, že budete umět dát zdravým způsobem najevo své naštvání.

Proč je agresivita špatná a je potřeba ji řídit?

Agresivita se může projevovat jako mírné podráždění až po intenzivní vztek. Někdy se nemusí jednat jen o negativní emoce. Může ve vás vyvolat inspiraci k vytváření sociálních změn nebo se díky ní můžete za někoho postavit a zastat se ho. Musíte ale umět vztek ovládat a kontrolovat.

Pokud se agresivita projevuje tím, že jste schopní na někoho křičet, házet nábytkem nebo někoho uhodit, není to v pořádku a časem se může stát, že hněv otočíte směrem do sebe a to nepovede k ničemu pozitivnímu. Projevy agresivity nesmí být příliš časté intenzivní a nesmí být vyjádřeny nezdravými způsoby.

Příliš mnoho hněvu vás může negativně ovlivňovat fyzicky, psychicky, ale i sociálně. Jaké jsou zdravé způsoby projevování pocitů? A jak se se umět ovládat?

1. Rozpoznejte původ vašeho hněvu

Je důležité vědět, co vás naštvalo. Jsou to dopravní zácpy? Komentáře na sociálních sítích? Nebo snad váš přítel? Nejde o to, abyste to měli na koho svést, ale spíše o to, abyste si uvědomili, co vám přivádí pocity vzteku a mohli je řešit.

Můžete si třeba zorganizovat den tak, abyste se vyhli situacím, které vás stresují a vyvolávají ve vás negativní pocity.



2. Uvědomte si, zda je hněv váš přítel nebo nepřítel

Někdy může být hněv užitečný. Může vám dodat odvahu něco podniknout a udělat, když například vidíte, že se děje něco, co nemá. Rozzlobíte se a zakročíte.
Pokud vám ale hněv způsobuje úzkost a máte pocit, že byste nejraději někomu vlepili facku, stává se hněv vaším nepřítelem, s kterým je potřeba bojovat. Začněte pracovat na změně vašich emocí.

3. Rozpoznejte varovné signály

Chcete se ovládat, ale najednou, ani nevíte jak, jste celí vzteklí? Když se naučíte poznat varovné signály dříve, než budete nahněvaní, můžete hněv zastavit. Bije vaše srdce najednou rychleji? Zatínáte pěsti nebo cítíte teplo v obličeji? Tohle jsou ty chvíle, kdy můžete podniknout určité kroky k tomu, abyste se uklidnili a neřekli nebo neudělali něco, čeho byste později litovali.

4. Vzdalte se od situace

Nacházíte se v situaci, kdy se vaše agresivita probouzí a vy nevíte, co s tím? Nejlepší věc, co můžete udělat, je, že si dáte přestávku a odstup od celé situace. Myslíte si, že vybuchnete? Dejte si čas k tomu, abyste se mohli uklidnit. Odejděte a v klidu se vydýchejte.
Klidně to danému člověku vysvětlete, že budete v diskuzi pokračovat až za chvilku, až budete opět racionálně přemýšlet bez vzteku.

5. Promluvte si s někým, komu věříte

Máte kolem sebe někoho, kdo na vás má uklidňující účinek a vždy vám poradí a pomůže? Mluvte s ním! Ale ne o tom, jak je váš šéf hrozný a proč ho nesnášíte, to by ve vás mohlo vyvolat ještě větší vztek. Zkuste s ním mluvit o jiných věcech a až budete cítit, že jste klidní, zkuste znovu navázat na to, co ve vás vyvolává agresi. A třeba to půjde lépe.

6. Vsaďte na fyzickou aktivitu

Jste agresivní? Využijte to! Agresi si vybijte ve sportu a pohybu. Myslete na něco jiného, zkuste svižnou procházku, běh, posilování, tanec nebo třeba box. Pravidelné cvičení vám pomůže upustit páru, když potřebujete. Zkuste i jógu na uklidnění své mysli.

agresivita
Foto: pixabay

7. Změňte způsob myšlení

Rozzlobené myšlenky ještě přidávají vašemu hněvu. Jakmile si uvědomíte, že přemýšlíte o věcech, které podporují váš vztek, myšlenky změňte! Pokud vás třeba štvou kolony aut, řekněte si, že je to normální, denně je na silnici tolik aut a v klidu do vydržíte. Pustíte si hudbu a zkusíte to přečkat v klidu. Řekněte sami sobě: „Jsem v pohodě, zůstanu v klidu.“



8. Koncentrujte se na něco jiného

Měli jste špatný den v práci a jste dost naštvaní? Místo toho, abyste mysleli na to, jak je ten den na houby, změňte aktivitu a odveďte pozornost od toho hrozného dne. Dejte si třeba horkou vanu, dobré jídlo nebo zajděte s přáteli na víno nebo si zahrát nějakou hru. Myslete na něco jiného, dělejte věci, ze kterých máte radost.

9. Dělejte relaxační cvičení

Dechová cvičení jsou skvělá relaxace a strategie ke snížení napětí. Je u nich důležitá trpělivost. Ze začátku vám bude připadat, že jsou k ničemu, ale po delším trénování jsou opravdu efektivní.

10. Zjistěte své opravdové pocity

Jaké emoce se skrývají za vším hněvem? Vztek totiž může sloužit jako ochranná maska, která vám pomůže vyhnout se pocitům jako jsou rozpaky, smutek nebo zklamání. Nechte emoce vyplavat na povrch a možná se dostanete ke kořenu problému. Pak můžete podniknout odpovídající kroky.



11. Vytvořte si kreativní uklidňující sadu

Vytvořte si něco, co víte, že vám vždy pomůže. Uklidňující obrázek krajiny, fotka pláže z dovolené, fotografie vašich nejbližších, oblíbená čokoláda nebo vůně parfému, která vám připomíná drahou polovičku. Tohle všechno může pomoci uklidnit se a zapojit další smysly.

Můžete si také vytvořit rituál – uklidňující hudba, cvičení, obrázky atd. Tohle všechno můžete mít neustále u sebe ve svém telefonu.

Pokud vás trápí agresivita, vyzkoušejte těchto 11 kroků.

Podívejte se, jak spolehlivě poznat psychopata.