Máte už po krk diktátu od nadřízených a rádi byste se v práci konečně osamostatnili? Nečekejte na ten správný okamžik, který (většinou) nikdy nepřijde. Utřiďte si priority a vykročte na cestu za vysněnou kariérou ještě dnes. Přečtěte si, co podnikání obnáší a co byste si měli ujasnit předtím, než se do něj pustíte naplno.

podnikáníZdroj: Brooke Lark, Unsplash

  1. Podnikatelé nemají na růžích ustláno

Na internetu nebo v televizi se dnes běžně setkáte s obrazem veleúspěšného podnikatele, jehož finanční prostředky stoupají do astronomických výšin, který jezdí do práce ve sportovním voze za několik milionů a zaslouženého odpočinku si užívá během roku střídavě na Bali a na Seychelách.

Nic ale není tak jednoduché, jak se zdá – většina podnikatelů této mety dosáhne až po letech dřiny a odříkání. Do té doby se musejí vypořádat nejen s četnými překážkami v podobě státní kontroly, nespokojených zákazníků nebo pocitů vyhoření. Jste ochotni tyto situace podstoupit?

Pokud si nejste jisti, co všechno vás čeká, najděte si ve svém okolí mentora, který má s podnikáním zkušenost. Možná již po prvním rozhovoru zjistíte, že podnikatelská dráha (ne)bude tou nejlepší cestou.

  1. Chcete být vládcem svého času?

Mnozí podnikatelé zakládají své firmy proto, aby mohli efektivně řídit svůj čas a věnovat se (pouze) smysluplným činnostem. Mnoho začátečníků si však neuvědomuje, že i podnikatelé se občas musejí přizpůsobit – ať už svým obchodním partnerům, zákazníkům, nebo třeba úředníkům z finančního úřadu.

Pokud chcete pracovat sami na sebe, neobejdete se bez schopnosti zorganizovat si svůj čas tak, abyste zbytečně nezaháleli a dokončovali zakázky včas. Zatímco řadové zaměstnance úkoluje jejich nadřízený, kterému se také zodpovídají, podnikatelé si musejí pořadí a důležitost jednotlivých činností stanovovat sami. Zvládnete to?

  1. Finanční gramotnost (až) na prvním místě

Během podnikání se setkáte s celou řadou nečekaných překážek: někdy budete muset neprodleně investovat do nových technologií – o jejich důležitosti se řada podnikatelů přesvědčila již během první vlny pandemie covidu-19 –, jindy budete stát před rozhodnutím, zda přijmout dalšího kolegu do týmu, abyste zvládli dokončit náročnou zakázku.

Abyste se v podobných situacích rozhodli správně, je nezbytné mít dokonalý přehled o stavu firemních financí. S tím vám může pomoci šikovná finanční či mzdová účetní nebo podnikatelský účet, díky němuž získáte podrobný přehled o (ne)zaplacených fakturách nebo aktuální výši vašeho zůstatku, s nímž můžete nakládat dle potřeby.

Ušetříte si tak později spoustu starostí při komunikaci s nespokojenými dodavateli nebo zákazníky, kteří si špatnou zkušenost většinou nenechají sami pro sebe.

Máte na to?

Jaké tedy bude vaše rozhodnutí? Jste ochotni přijmout plnou zodpovědnost za organizaci (nejen) vlastního pracovního harmonogramu, dosažené výsledky i za své podřízené?

Pokud jste ve všech třech případech odpověděli kladně, potom možná pro vás bude podnikatelská dráha tou správnou volbou. Přejeme vám na cestě za vytouženými cíli mnoho úspěchů.