Na pojem work–life balance jste už určitě nejednou narazili. O co jde? Abyste byli skutečně šťastní a v pohodě, měli byste mít sladěný pracovní a soukromý život. Co to ale znamená a jak toho docílit? Je podnikání skutečně tak náročné nebo naopak?

happymag simplyoffice
Foto StockSnap from Pixabay

Tím, že zavřete dveře, vaše problémy nezmizí

V práci i doma jste pořád jedna a tatáž osoba. Pokud máte problémy v rodině, neznamená to, že když zavřete dveře od domu a přijdete do kanceláře, budete rázem v pohodě. Stejně tak, pokud vás vaše práce stresuje, problémy si pravděpodobně přinesete i domů. Nelze udělat v půlce dne tlustou čáru a dělat, že něco neexistuje.

Dejte si pozor na workoholismus

Stejné úsilí musíte věnovat práci i svému osobnímu životu. Podnikatelé mají často problém s jednou věcí. Snadno spadnou do workoholismu a následně pak zanedbávají sami sebe, což se odrazí na jejich zdraví. O tom, že podnikatelé pak nemají čas na své nejbližší, se ani nemusíme zmiňovat. Rodina bývá finančně výborně zajištěná, nicméně svého chlebodárce vidí jen zřídka. Kvůli tomu samozřejmě vznikají konflikty, stres a kruh nespokojenosti se uzavírá.

Chorobná závislost na práci postihuje hlavně muže

V obecné rovině workoholismus postihuje spíš muže, ale to rozhodně neznamená, že ženy nemohou být chorobně závislé na své práci. Jak tedy docílit toho, abyste byli úspěšní v podnikání, ale zároveň měli v pořádku soukromý život a byli takříkajíc v pohodě? Máme pro vás pár doporučení, jak na to.

Jste to vy, kdo řídí svůj čas

Je pravdou, že podnikatelé tráví v práci až o 20 hodin víc času týdně než zaměstnanci ve firmě. Nejtěžší pak bývají hlavně začátky podnikání a rozjíždění nového projektu. Nenechte se tím semlít. Jako podnikatelé máte jednu velkou výhodu a tou je svoboda. Jste to vy, kdo si určuje čas, který věnujete práci. Tak to v začátku zbytečně nepřepalte a striktně si určete a dodržujte dobu, po kterou se budete věnovat práci. Díky odpočinku budete v práci efektivnější, tak na to myslete.

Delegujte úkoly na ostatní, uleví se vám

Z některých věcí trochu slevte. Perfekcionalismus v tomto případě nemá příliš smysl. Ušijete si na sebe akorát bič. Ne všechno musí být hotové naprosto perfektně. Práci se naučte také delegovat práci na někoho jiného. Umět předat některé úkoly na ostatní je ostatně ukazatel dobrého manažera. Začít můžete už při zakládání samotné firmy. Nemusíte všechno vyřizovat sami. Pořiďte si firmu na prodej nebo si nechte založit společnost na klíč. Ušetříte spoustu času.

Soustřeďte se jen na jeden úkol

Snažte se nerozdělávat víc věcí najednou. Multitasking není příliš efektivní. Soustřeďte se vždy na jednu věc a té věnujte maximální pozornost. Uvidíte, že jí uděláte rychleji než obvykle a jelikož nebudete muset myslet na tisíc věcí najednou, odpadne vám i zbytečný stres, který si tímto způsobem často vytváříte sami.

Podnikání je opravdu skvělá věc, ale musíte to mít pod kontrolou, aby vše šlo tak, jak má.