Spánek je pro naše tělo velmi důležitý. Měl by být dlouhý, kvalitní a za dobrých podmínek, to znamená, že byste měli spát za tmy, v tichu a společně se zdravou stravou je to nejdůležitější součást zdravého životního stylu. Věděli jste, že spánek má několik fází? Třeba takový REM spánek je velmiu významná část spánku, který bychom vám rádi přiblížili. Pokud nevíte, co to je a proč je to tak důležité, tak si to nyní můžete přečíst a zaměřit se na to.



Přečtěte si také: Jak na hluboký spánek? Pořiďte si do ložnice jednu z těchto 5 rostlin

Co je to REM spánek a proč je tak důležitý

rem spánek
Foto: pixabay

REM fáze spánku vychází z anglického Rapid Eye Movement, což můžeme přeložit jako rychlý pohyb očí. REM fáze je fáze, při které spíme, ale naše tělo spoustu hodnot a podnětů vnímá jako když jsme ve stavu bdělosti.

Tato fáze se za celou noc několikrát opakuje a nejdelší trvání má poté, co usnete a předtím, než se probudíte. V té době se vám mohou zdát sny, které si po probuzení pamatujete. Celkově tato fáze zabere asi 20-25 % celkového spánku, což je asi 90 – 120 minut. Podíl klesá s věkem, to znamená, že u malých dětí tato fáze převládá.

Přečtěte si také: Recenze Dreamly – doplněk stravy pro lepší usínání a klidný spánek

Pokud stále nevíte, jak tuto fázi poznat, je to jednoduché, každý totiž tuto fázi zná a pozná. Je to doba, kdy spíte, ale spánek je lehký a jste velice náchylní k probuzení. Dýchání je velmi pravidelné, stejně tak srdeční rytmus a co se týče mozku, ten vykazuje stejnou aktivitu jako při stavu bdělosti.

Co je to REM spánek a proč je tak důležitý

O tomto spánku, respektive této fázi toho nebylo zjištěno tolik, výzkumy nejsou příliš rozsáhlé. Jedna z teorie tvrdí, že je tato fáze důležitá proto, že se v mozku ukládají myšlenky, třídí a tělo regeneruje a připravuje se na hlubší spánek. Není to ale stoprocentně potvrzeno.

Přečtěte si také: 10 překvapivých důvodů proč máte v noci špatný spánek

rem spánek
Foto: pexels

REM spánek se za noc objevuje celkem 5x. Vzhledem k tomu, jak dlouho trvá, to vychází asi na 7,5 hodin spánku, to je důvod, proč přes tento čas nejede vlak a je velmi důležitý.



Přečtěte si také: CBD olej: přírodní zázrak, který vrátí vaše tělo i mysl do rovnováhy

Jak poznat REM spánek?

Možná, že byste rádi věděli, kdy se v této fázi nacházíte. Jednoduše to zjistíte tak, že budete monitorovat svůj spánek. Stáhněte si nějakou aplikaci na sledování spánku, třeba Pillow, Sleepcycle nebo Sleep++. Možná tak zjistíte, že spíte málo, moc a někdo se do této fáze spánku dostane třeba jen 2x-3x a to je opravdu málo. Pokud máte tedy se spánkem problém, tohle vám může pomoci problém vyřešit.

Nejprve je ale důležité udělat vše proto, aby váš spánek byl vyhovující. Jak zařídit vhodné podmínky pro kvalitní spánek?

Přečtěte si také: Jak se vyspat v horku: 10 tipů pro kvalitní spánek v létě



Co je to REM spánek a proč je tak důležitý

Tipy pro dobrý spánek

  • Chce to tmu – pro dobrý spánek je potřeba, aby vás nic nerušilo, to znamená, zajistěte si úplnou tmu! Pomohou žaluzie, rolety a zavřené dveře. Nezapomeńte vypnout všechna světla, i ta malá, která svítí u televize nebo jiných spotřebičů. -jednoduše to pak vyřešíte tak, že si koupíte škrabošku na oči a na noc ji budete nosit. Najednou pak budete spát třeba o hodinu déle.
  • Chce to klid – kromě tmy je nutné také ticho. Pokud bydlíte v rušné ulici a chcete mít otevřené okno, můžete to vyřešit třeba špunty do uší.
  • Žádné horko v místnosti – ideální teplota, při které byste měli spát, je asi 18 stupňů. Spěte s otevřenými okny!
  • Čistý vzduch – pokud máte problém s tím, že vás v noci budí ucpaný nos, možná máte v místnosti moc prachu, bude to tak zvlášť, pokud bydlíte v centru města. Pořiďte si čističku vzduchu, která tento problém vyřeší.
  • Jídlo a pití před spaním – pokud vás v noci budí potřeba jít na záchod, možná děláte chybu v tom, že před spánkem moc pijete. 2 hodiny před spaním byste neměli pít a s jídlem je to stejné, pokud se těsně před spánkem najíte, tělo zatěžujete a nemůže pak během spánku dostatečně odpočívat.

REM spánek je důležitý a měli byste dostatečně dlouho spát a dát mu prostor několikrát za noc. Teď už víte, proč je to tak významné.

Přečtěte si také: Jak usnout v horku: 15 rad pro kvalitní spánek během léta