Chtěli byste se začít hýbat a vybrali jste si běh? Nevíte ale, jak na to a přijde vám, že neuběhnete ani 100 metrů? My vám poradíme, jak začít běhat krok za krokem. Musíte být trpěliví a výsledky se dostaví. Rozhodně tomu dejte čas a nechtějte od sebe příliš, na druhou stranu to chce vůli a nevzdat to, protože zadarmo nic nedostanete. Odměnou ale bude dobrá fyzička, lepší postava a hlavně – dobrý pocit, že pro sebe něco děláte. Věděli jste, že běh je skvělá činnost, když se chcete odreagovat nebo když máte špatnou náladu? Při pohybu se totiž z těla vyplavují endorfiny – hormony štěstí.



Jak začít běhat

jak začít běhat
Foto: pixabay

1. Určete si cíl

Na začátku je důležité vědět, čeho chcete dosáhnout. Určete si, jestli chcete uběhnout 5 kilometrů, 10 nebo jestli je váš cíl příprava na závod. Tento cíl si napište do notýsku, který si vyhradíte jenom na běh (nebo třeba do mobilu) a budete si do něj psát úspěchy a třeba i motivační citáty.

Motivace je hodně důležitá, neměli byste ji podcenit. Vytvořte si nástěnku z inspirativních fotografií, nalepte motivační citáty nebo si na tapetu telefonu dejte vaší vysněnou postavu, které byste chtěli dosáhnout.

Stáhněte si aplikaci, která vás v běhu podpoří a bude zaznamenávat, kolik jste toho uběhli, rychlost běhu, kudy jste běželi nebo jak dlouho vám běh trval. Doporučujeme aplikace Nike run club, kde budete mít všechny informace pohromadě a můžete také soutěžit a porovnávat se s dalšími lidmi (jak cizími, tak s přáteli).

Víte, co je nejlepší motivací? Přihlašte se na nějaký běh, nemusí to být hned maraton, třeba s kamarádkou a budete mít přesné datum, dokdy se sebou musíte něco udělat. Tohle je zaručený krok, který vás donutí nesedět na zadku a opravdu ze sebe něco dostat.

Nezapomeňte, že ve dvou se to lépe táhne. Nemusíte hned běhat společně, málokomu to vyhovuje, ale podporovat se je vždy skvělé.

2. Důležité je pohodlí

Ať už budete běhat venku nebo na páse ve fitku, určitě u toho chcete dobře vypadat a i se tak cítit. Rozhodně si pořiďte (pokud nemáte) pohodlné oblečení a co je základ? Dobré boty. Nechte si poradit a kupte si boty, ve kterých se vám bude skvěle běhat a nebudou vás nikde tlačit ani bolet nohy.

Spousta lidí běhá s hudbou v uších a to proto, že správná hudba vás dokáže hecnout a hned se vám běhá lépe. Ale pozor na dýchání, jakmile neslyšíte, jak dýcháte, může se to zvrtnout a začne vás například nepříjemně píchat v boku, to asi všichni známe. Na začátku doporučujeme běhat bez hudby, abyste se naučili, jak dýchat a postupně to můžete zkusit právě i s hudbou.

Vyzkoušejte běhání ráno, na lačno, po snídani, večer nebo pozdě odpoledne. Každému vyhovuje něco jiného a opravdu nezáleží na tom, kdy vyběhnete. Důležité je, že vůbec.

jak začít běhat
Foto: pixabay

3. Začněte pomalu

Jak začít běhat? Hlavně pomalu. Nechtějte od sebe na začátku velké výkony, přetahovat se není správné. Nikdy nezapomínejte na pořádné protažení před i po běhu a začněte klidně tím, že poběžíte půl kilometru a vrátíte se domů. Podle toho, jak se budete cítit, můžete metry/kilometry navyšovat a tak se postupně dostanete na vysněných X kilometrů.

Klidně běhejte 1 kilometr 14 dní a až si tělo zvykne, přidejte půl nebo celý jeden kilometr. Buďte na sebe hrdí i za těch pár metrů, o které to posunete a nezapomeňte si to všechno zapisovat, ať vidíte pokrok.



4. Zlepšete si jídelníček

Jakmile se do běhu trochu dostanete, může vás brzdit špatná strava. Zkuste zařadit více ovoce a zeleniny a po běhu doplňujte cukry, ale ne zmrzlinu a čokoládu, ale spíše třeba právě to ovoce.

Nezapomínejte na dostatečný pitný režim, který je u zvýšené fyzické aktivity velmi důležitý. Pokud stravu odlehčíte, uvidíte, že se vám bude běhat zase o kousek lépe a tělo vám také poděkuje.

jak začít běhat
Foto: pixabay



5. Do ničeho se netlačte

Nebuďte na sebe přehnaně nároční a nedávejte si příliš vysoké cíle, kterých nemůžete dosáhnout. Působí to potom spíše demotivačně, protože jste nesplnili, co jste si přáli.

Pokud zjistíte, že vás z běhu bolí kolena nebo klouby, nedělejte to za každou cenu a klidně si najděte jiný sport, který vám bude více vyhovovat.

Nikdy nebude fungovat systém, kdy jeden den uběhnete tři kilometry a za týden budete na deseti. Takže pokud si dáváte takové cíle, nesplníte je a jestli ano, další den se nehnete a bude vás všechno bolet tak, že celý běh raději vzdáte. Začněte pomalinku, dejte si čas a buďte rádi za každý, byť malý pokrok.

Jak začít běhat? Zkuste tento návod.

Inspirujte se: 10 tipů na cvičení online, které vás dostane do formy.