Asi jste už slyšeli, že snídaně je nejdůležitějším jídlem celého dne. Ačkoliv to pro někoho může platit, někomu bude naopak více vyhovovat, když snídani vynechá. A navíc nezdravá snídaně může být mnohem horší, než když snídani vynecháte. Zdravá snídaně obsahuje vlákninu, bílkoviny a zdravé tuky a dodá vám energii a zasytí vás. Špatně zvolená snídaně naopak může způsobovat přibírání váhy a zvýšené riziko chronických chorob. Zde je pět nejhorších jídel, která si můžete dát ke snídani. Co by neměla obsahovat zdravá snídaně?

Nezdravá nebo zdravá snídaně?

1. Snídaňové cereálie, müsli tyčinky

Spousta lidí si myslí, že snídaňové cereálie jsou výživnou snídaní pro děti i dospělé. Ve skutečnosti cereálie obsahují hlavně rafinovaná zrna (ne celá zrna) a cukr. Cukr je většinou hned na prvním nebo druhém místě v seznamu ingrediencí. A to znamená, že ho cereálie obsahují opravdu hodně – podle jedné studie obsahuje jedna porce cereálií více cukru, než tři sušenky s čokoládou. Vysoký příjem cukru může zvyšovat riziko obezity, cukrovky druhého typu, srdeční choroby a dalších chronických chorob. Vitamíny a minerály jako například vitamín A nebo železo, kterými se některé cereálie pyšní, jsou do nich navíc přidávány uměle a nemají na naše zdraví v podstatě žádný vliv. Stejně tak müsli tyčinky znějí jako zdravá volba, ale ve skutečnosti nejsou o nic lepší, než sladké tyčinky. Stejně jako cereálie obsahují hodně cukru a jen málo vlákniny a proteinů. Většina müsli tyčinek obsahuje kombinaci cukru, kukuřičného sirupu a medu. Mohou tak zvyšovat množství cukru v krvi, zvyšovat hladiny inzulínu a přispívat k chronickému zánětu.




2. Palačinky, vafle, muffiny

Palačinky, vafle a muffiny jsou oblíbenou snídaní především o víkendech. Obsahují mouku, vejce, cukr a mléko. Obsahují tedy více bílkovin, než cereálie. Jejich vysoký obsah rafinované mouky bohužel rovněž přispívá k inzulínové rezistenci a obezitě. Prodávané muffiny jsou navíc velmi velké. Podle jedné zprávy běžný balený muffin v USA překračuje standardní velikost porce stanovenou USDA o 333%. Toto zvětšování porcí údajně hraje důležitou roli v nárůstu množství lidí trpících obezitou. Jakékoliv polevy nebo sirupy, které si navíc na muffin nebo palačinku dáme, zvyšují množství zkonzumovaného cukru. Podle americké asociace American Heart Association většina z nás konzumuje dvakrát až třikrát více přidaného cukru, než je jeho doporučované denní maximum.




3. Toast s margarínem

Toast s margarínem se může zdát jako zdravá volba, protože neobsahuje nasycený tuk nebo cukr. Nicméně tomu tak ale není. Zaprvé proto, že bílá mouka v toastech obsahuje minimum živin a vlákniny a zároveň má vysoký glykemický index. Tím pádem velmi rychle zvedá hladinu cukru v krvi, která opět rychle klesá a my tak máme častěji hlad, více jíme a tím přibíráme. Zadruhé většina margarínů obsahuje trans tuky, které jsou nejméně zdravý druh tuku, s jakým se můžeme potkat. Rostlinné oleje se pomocí hydrogenace upravují, aby měly pevné skupenství, jako například máslo. Existuje spousta důkazů, že trans tuky způsobují zánět v těle a zvyšují riziko nemocí.

4. Ovocný džus

Ovocný džus je jedna z nejhorších věcí, kterou si ráno můžete dát, pokud chcete předejít rychlému pocitu hladu, přibírání na váze a chronickým nemocem. Některé džusy obsahují jen velmi málo ovocné šťávy a jsou doslazovány cukrem nebo kukuřičným sirupem. Cukr je spojován s vyšším rizikem obezity, metabolickým syndromem, cukrovkou druhého typu a dalšími nemocemi. Dokonce i 100% džusy obsahují spoustu cukru. Pití velkého množství džusu může mít stejný účinek na naše zdraví jako slazené limonády. Džusy neobsahují žádnou vlákninu, která by zpomalila vstřebávání cukru do krve. Krevní cukr je tak doslova vystřelen vzhůru a brzy se cítíte hladoví a unavení.  




5. Slazený nízkotučný jogurt

Příkladem zdravé snídaně je řecký jogurt s borůvkami. Opakem je nízkotučný slazený jogurt. Většina ochucených nízkotučných jogurtů obsahuje více cukru, než srovnatelná porce zmrzliny. Tuk v jogurtu nám pomáhá cítit se sytě po delší dobu, protože se pomaleji tráví než cukry a také spouští tvorbu hormonu sytosti. Pokud z jogurtu odstraníme tuk a přidáme cukr, proměníme zdravou snídani na nezdravé jídlo, které by se mělo konzumovat jen výjimečně.   Převzato z Authority Nutrition.