Ztratit skvělého zaměstnance je noční můra. Utratíte spoustu peněz za hledání nového člověka, jeho zaučení a trénink. Také nemáte jistotu, že nový zaměstnanec bude pracovat tak dobře jako ten předchozí. Než se vám podaří najít a vytrénovat někoho nového na neobsazenou pozici, přibude ostatním zaměstnancům práce navíc. Někdy za odchod superzaměstnance mohou osobní problémy, možnost výrazného kariérního posunu nebo to, že si nesedl s kolektivem. Většina lidí ale odchází z úplně jiných důvodů. Podívejte se na 7 důvodů proč nejlepší zaměstnanci dávají výpověď, přestože je práce baví:

7 důvodů proč nejlepší zaměstnanci dávají výpověď, přestože je práce baví:

Pokud si chcete udržet dobré lidi, měli byste si jako šéf nebo manažer u svých zaměstnanců dávat pozor především na těchto 7 věcí.

1. Stagnace

Lidé se nechtějí spokojit s tím, že se ve firmě zaškatulkovali a budou dalších 20 nebo 40 let dělat pořád tu samou práci. Chtějí mít pocit, že se neustále posouvají někam vpřed a rostou ve svém profesním životě. Chtějí mít před sebou něco, kvůli čemu se musí snažit. Pokud ve firmě neexistuje kariérní žebřík a zaměstnanci nevidí možnost budoucího povýšení, vědí, že budou muset hledat někde jinde. Z toho důvodu je postupně opouští motivace a bývají v práci nešťastní, znudění nebo dokonce rozhořčení.

syndrom-vyhoreni

2. Přepracovanost

V každé firmě si občas zažijete horké chvilky, kdy máte práce nad hlavu. Pokud se to ale děje každý den a vy dlouhodobě zatěžujete svého top zaměstnance obrovským množstvím práce, můžete počítat s tím, že dřív nebo později vyhoří a bude chtít odejít. A většinou se to stává u těch nejnadanějších a nejoddanějších lidí, kterým nejvíce důvěřujete.

Schopný zaměstnanec většinou zvládá všechno, co se mu řekne, a tak si šéf nebo nadřízený zvyknou přidávat mu další a další úkoly, aniž by si uvědomili, že už je to daleko nad rámec jeho možností a pracovní doby. Pokud budete vídat vašeho zaměstnance pravidelně jako posledního v kanceláři a nenabídnete mu časem lepší pozici a plat, můžete si být téměř jisti tím, že brzy skončí. A můžete z toho vinit jedině sami sebe.



3. Nejasná vize

Neexistuje nic horšího než pracovat ve firmě, která postrádá jasnou vizi. Kdo jiný než šéf by měl mít jasnou představu o tom, kam firma (a vaše práce) směřuje a čeho chce dosáhnout, a umět se nadchnout pro věc a postupně vše prosadit. Talentovaní lidé nechtějí trávit čas a energii nad něčím, co nemá jasný cíl. Mají rádi, když přispívají ke vzniku něčeho většího, a ne když jsou jen nepodstatným článkem v řetězci.

nedostatek vize

4. Tržby důležitější než lidi

Když se firma zaměřuje více na tržby a nebere ohledy na své zaměstnance, ti nejlepší z nich se často rozhodnou odejít. Ve firmách pak mnohdy zůstávají průměrní a netalentovaní zaměstnanci, kteří jsou moc pasivní na to, aby si hledali novou pozici. Mnoho firem pak má neproduktivní zaměstance bez morálky, výkonu a disciplíny. Samozřejmě, že tržby, růst a uspokojení akciionářů jsou prioritou, ale mějte na paměti, že závisí přímo na dobrých zaměstnancích. Nenechte si ty nejlepší odejít, s průměrnými lidmi to nikdy tak daleko nedotáhnete.



5. Nedostatek uznání

Máte pocit, že váš top zaměstnanec je super hrdina, který vždy vše zvládne sám a není potřeba ho k ničemu motivovat a chválit ho za dobře odvedenou práci? Omyl. I ti nejsamostatnější lidi potřebují mít pocit uznání a dostávat pravidelně pochvalu. Je to součást lidské podstaty. Když nedokážete lidi ocenit a motivovat, přicházíte o velkou příležitost – jsou to právě motivace a vlídná slova, která dokáží zaměstnance vyburcovat k velkému výkonu. Firemními bonusy, zvýšením platu nebo drahým teambuildingem tyto elementární lidské potřeby neukonejšíte a budou vás stát mnohem víc peněz než trocha lidského chování a vlídných slov. Lidé k vám nikdy nebudou loajální, když si jich nebudete všímat.

lidska duvera

6. Nedostatek důvěry

Vaši zaměstnanci vidí veškeré nedostatky ve vašem chování. Pokud vás uvidí chovat se nelidsky k dodavatelům, lhát akcionářům, mluvit špatně o ostatních kolezích nebo klientech nebo obelhávat zákazníky, budou mít pocit, že pracují pro nesprávného člověka. Jak vám mají důvěřovat, když lžete a pomlouváte lidi za jejich zády? Když šéf pomlouvá mého kolegu, co když stejně tak pomlouvá mě? Dobrý zaměstnanec si váží sám sebe a dříve nebo později vás opustí. Zůstanou vám pak opět jen průměrní a bezpáteřní zaměstananci, kteří tým potáhnou dolů, stejně jako to děláte vy.



7. Přílišná hierarchie

Každé pracoviště potřebuje mít jasnou struktutu a lídry, ale rigidní firemní organizace „seshora dolů“ dělá zaměstnance nešťastnými. Pokud vaši nejlepší zaměstnanci přijdou na to, že po nich chcete jen plnit vaše úkoly a že jejich vlastní nápady vždy smetete bez jasných argumentů pod stůl (protože vy přece máte vždy ty lepší nápady), ztratí chuť s vámi spolupracovat. Talentovaní zaměstnanci chtějí mít možnost sami rozhodovat. Pokud se pokaždé musí podřídit v rozhodování svému šéfovi nebo nadřízenému, i když jsou v oblasti daleko větší experti než jejich nadřízený, ztratí postupně veškerou motivaci snažit se.

Abychom to na závěr shrnuli, většina lidí končí v práci kvůli svému nadřízenému a ne kvůli nápni práce nebo firmě jako takové. Jste šéf firmy nebo manažer týmu lidí? Zeptejte se sami sebe, jestli těchto 7 bodů dodržujete. Pokud ne, měli byste to co nejrychleji napravit. Správného lídra lidé následují a neopouštějí ho.

Podívejte se na skvělé video o tom, jak inspirovat a vést lidi od známého speakera Simona Sineka

Krista

Krista

happy bloger a věčný optimista

Ahoj! Jmenuju se Krista. Založila jsem magazín o štěstí Happymag, protože si myslím, že spousta lidí v Česku si pořád jen na něco stěžuje a nic s tím nedělá. Před několika lety jsem se začala řídit heslem „když tě to nenaplňuje, tak to nedělej“. Skončila jsem v práci v korporátu, sbalila si batoh a odjela s notebookem do světa. Od té doby dělám jen to, co mě baví, a jsem šťastnějí než kdy předtím. Chtěla bych, aby to tak měli všichni 🙂

Komentáře

Komentáře