Zažili jste někdy zpožděný let? Nebo zrušený let? Je to velmi nepříjemná situace, vy ale máte nárok na kompenzaci, náhradu, ať už finanční nebo jinou. Musíte o ní ale zažádat, většinou vám ji nikdo neposkytne automaticky.  Nenechte se ale odradit, aerolinky vám mohou povědět, že žádný nárok nemáte, to ale není pravda. Podívejte se, jak postupovat, pokud máte zpožděný let a na co máte nárok.



Máte zpožděný let? Žádejte kompenzaci.

zpožděný let
Foto: pixabay

Bavíme se samozřejmě o několikahodinovém zpoždění. Pokud máte zpoždění 20 nebo 30 minut, žádnou náhradu nečekejte. Pokud ale čekáte hodiny, rozhodně to nenechejte jen tak.

Základem je, že společnost, se kterou letíte, se o vás musí postarat. Musí vám poskytnout občerstvení, zajistit ubytování nebo jiné služby. Nebojte se tedy, že byste zůstali napospas osudu.

Nezáleží na důvodu zpoždění. Ať už je to špatné počasí, poruchy letadel nebo organizační problémy.

Kdy máte nárok na občerstvení?

Vše se odvíjí od vzdálenosti a počtu kilometrů, které poletíte. Nicméně, pokud je zpoždění minimálně 2 hodiny, již vzniká nárok na voucher na občerstvení. Dostavte se k jakékoliv přepážce u vaší letecké společnosti a požadujte voucher – obvykle dostanete vodu a sendvič, pokud je ale zpoždění větší, máte nárok na další voucher, nebojte se si o něj říct.

Záoveň máte nárok na bezplatný hovor, abyste mohli dát vědět blízkým, že dorazíte později nebo si něco vyřídit. Tuto službu většina cestujících nevyužívá, protože na letištích je v dnešní době možnost wifi připojení.

Kdy vám aerolinky musí poskytnout ubytování?

Pokud je váš let opožděn natolik, že poletíte až druhý den, letecké společnosti vám musí zařídit ubytování, včetně cesty z letiště a zpět. Také máte nárok na stravu a to po celou dobu, kterou čekáte. Někdy se může stát, že zpoždění trvá několik dní. Trvejte na svém a požadujte, na co máte nárok.



Kdy máte nárok na finanční kompenzaci?

Pokud má váš let zpoždění 3 hodiny a více, máte nárok na finační odškodnění, jehož výše se odvíjí od délky letu. Za zpožděný let do 1500 km máte nárok na 250 euro, při letech dlouhých 1500 km až 3500 km na 400 euro a pokud je let delší jak 3500 km, můžete získat až 600 euro.

Pokud je ale zpožděný let důsledkem nepříznivého počasí, zaměstnaneckou stávkou nebo špatné politické situace, aerolinky nemají povinnost vám vyplácet peníze.



Zrušený let

Stejně jako u zpožděného letu, můžete vymáhat peníze i za zrušený let. Podmínky jsou následující:

  • let musí být zrušen nejméně 14 dní před uskutečněním
  • letecká společnost vám nesmí nabídnout náhradní let

Co se týče financí, výše finanční kompenzace je stejná jako u zpožděného letu.

Jak dostat peníze z letecké společnosti?

Jednoduše sepište žádost, ve které uvedete informace o vašem letu, délce zpoždění a přidejte ofocenou palubní vstupenku, letenku, zkrátka důkaz o absolvování letu. Pravděpodobně se setkáte s tím, že budete ignorováni nebo odmítnuti. Odkažte se na příslušné zákony a buďte trpěliví. Pište tak moc, dokud nedostanete, co vám patří. Někdy se můžete setkat s tím, že vám letecká společnost nabídne slevové poukázky nebo vouchery na další lety, čímž se aerolinky snaží vyhnout placení peněz. Upozorněte na to, že společnost má povinnost vám poskytnout finanční náhradu.

Pokud je let absolvován v rámci EU, odkažte se na nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004.

Teď už víte, na co máte nárok, pokud máte zpožděný let. Je to situace, která se stává velmi často a proto byste měli vědět, co v takovém případě dělat.

Přečtěte si rady, jak zvládnout dlouhý let v klidu a pohodě.