Pokud se bavíme o šťastném a spokojeném životě, základní podmínkou je být zdravý. Fyzicky a hlavně duševně zdravý. Nejsou to peníze, láska i práce jsou až druhořadé, to základní je zdraví, proto bychom si ho měli hýčkat. Důležité je tedy zdravě se stravovat a hýbat, tak si zajistíme hlavně to fyzické zdraví, ale možná ještě důležitější je psychika, kterou dnes udržet zdravou a v pohodě je dost těžké, zvlášť v dnešní době, plné nemocí, stresu a negativních faktorů. Ukážeme vám 5 rychlých tipů a způsobů, které všichni můžete udělat pro to, aby vaše psychika zůstala zdravá!

Přečtěte si také: 10 věcí, které psychicky silní jedinci nikdy nedělají



Psychika je základ zdraví: 5 hlavních způsobů, jak si ji udržet

psychika
Foto: pexels

1. Dbejte na pestrý a vyvážený jídelníček

Tohle je jasná věc, kterou se dočtete snad všude. Ale vyvedeme vás z omylu, že váš jídelníček musí být stoprocentně zdravý. Ano, měl by být asi z 80 %, ale těch zbylých 20 % by mělo tvořit jídlo, které vás potěší. Třeba větrník, zmrzlina, hamburger nebo svíčková s knedlíkem.

Zkrátka svoje tělo byste měli dobře živit, aby prospívalo a mělo všechny důležité vitamíny a živiny, ale měli byste potěšit právě i vaší psychiku tím, že si dáte něco méně výživného, za to moc dobrého. A když si to dáte jen jednou za čas, budete se na to tak těšit a vychutnáte si to. Klidně si to rozdělte tak, že si vyberete jeden den v týdnu nebo třeba 3 dny v měsíci, kdy se nebudete hlídat a sníte to, na co máte prostě chuť, i kdyby to měly být chips. No a zbytek budete dbát na to, abyste dostatečně pili, jedli hodně ovoce a zeleniny, měli dostatek bílkovin a zdravých tuků. Nevěřili byste, jak to dokáže ovlivnit vaší psychiku a přemýšlení, takové jídlo. To samozřejmě souvisí i s tím druhým zdravím, fyzickým.



2. Udržujte dobré vztahy s rodinou a kamarády

Ani nevíte, jak může být psychika narušená, když nejsou vztahy kolem vás v pohodě. Snažte se vycházet se všemi členy rodiny a s kamarády, samozřejmě i s partnerem. Snažte se chovat tak, jak chcete, aby oni se chovali k vám. Travte s nimi čas, zajímejte se o ně, volejte si a něco podnikejte. Když se zrovna vidět nemůžete, zavolat si můžete vždycky. Potěší to vaší mysl i tu jejich.

3. Hýbejte se

Pohyb souvisí s prvním bodem, tedy s jídelníčkem. Pohyb a sport jsou pro nasedělo důležité nejen kvůli tomu, abychom se vrhli nemocem, ale také proto, abychom přišli na jiné myšlenky, překonávali výzvy, udržovali se v kondici a aby se nám z těla při pohybu vyplavily endorfiny, které způsobují dobrou náladu.

4. Zaměstnejte se a užívejte si volný čas

Zaměstnáním nemyslíme klasickou práci, kterou se živíte, i když ta je samozřejmě také potřeba a pokud o ni přijdete, může to hodně ovlivnit psychiku. Myslíme, abyste něco dělali, nějakou aktivitu, hledali nové koníčky a zkoušeli nové věci, které vás budou naplňovat a budete mít radost, že se vám třeba něco povedlo. Může to být záliba ve vyšívání, hraní her, zkoušení nových sportů, focení, absolvování kurzu třeba i online, pečení nebo cokoliv dalšího.

Pokud si svůj volný čas představujete každý den na gauči u televize, to není úplně správně. Samozřejmě občas ano, někdy tohle potřebujeme všichni, jen tak vypnout a nic nedělat. Svůj volný čas byste ale měli vyplňovat třeba různými kulturními akcemi. A pokud se jich zrovna nemůžete účastnit, protože jste třeba v karanténě, můžete třeba sázet květiny, skládat puzzle, číst si, uvařit něco dobrého, zahrát si deskovku a další.



5. Na všech situacích hledejte vždy pozitiva

I když je to někdy opravdu složité, zkuste se držet jedné zásady a to takové, že z vaší tváře nikdy nezmizí úsměv. Ano, nejde to ve všech případech, ale alespoň tam, kde to jde. Zkuste se vždy přemoct a hledat na všech situacích to dobré a vždycky se něco najde. Nenechte se ničím polapit, vzdát se a vždycky bojujte!

Psychika je všemocná, proto je dobré si ji udržovat dobrou. 

Přečtěte si také: Psychické poruchy: jak poznat, zda některou z nich netrpíte?