Je někdo, kdo nemá rád cukr? Milují ho snad všichni – mladí, staří, děti, prostě všichni. Ale čeho je moc, toho je příliš. Na cukru lze velice rychle vytvořit závislost a špatně se jí zbavuje. Ke svému životu potřebujeme cukr všichni (tedy spíše sacharidy), ale v nějaké opravdu rozumné míře, která se může vymknout. Ukážeme vám, jak se zbavit závislosti na sladkém a zlepšit si tak život. Pamatujte, že pokud se chcete mít dobře a cítit se fit, měli byste mít hladinu cukru pod kontrolou.

Přečtěte si také: Zbarvení jazyka – co říká o vašem zdraví



Jed jménem cukr: 5 tipů, jak se zbavit závislosti na sladkém

cukr
Foto: pixabay

1. Dejte si cukrový detox

Pokud váš den vypadá tak, že si po každém jídle dáte něco sladkého a nemůžete přestat, asi bude něco špatně. Není to tak, že byste měli už navždy vyřadit veškerý cukr a už nikdy se ho nedotknout, to vůbec ne. Občasný dortík nebo zmrzlina pro radost je v pořádku, ale pokud tohle jíte na denní bázi, není to pro vaše zdraví nic dobrého. Měli byste si dát alespoň měsíční detox, při kterém budete jíst cukr jen v ovoci. Bude to pro vás ze začátku asi těžké, protože je to závislost jako každá jiná, takže budete pozorovat abstinenční příznaky jako je bolest hlavy, nervozita nebo třes. Vydržte, za pár dní to přejde a pak vám bude dobře.



2. Najděte si alternativy

Po měsíčním detoxu začněte cukr opět zařazovat, ale zkuste si najít nějaké zdravější alternativy. Slaďte medem, čekankovým sirupem, rýžovým sirupem nebo třeba v poslední době známým erythritolem a kokosovým cukrem. Snažte se doslazovat i ovocem a dávejte přednost třeba datlím, hořké čokoládě apod.

Přečtěte si také: Zdravá snídaně na 10 způsobů: co si dát ráno, abyste zůstali zdraví?

3. Jezte vyváženě

Pokud budete mít pestrý a vyvážený jídelníček, vaše tělo bude mít všechny živiny, které potřebuje a už nebude mít chuť na nic sladkého. Pokud si dáte snídani, která je ještě ke všemu nedostatečná a potom celý den nejíte, nemůžete se divit, že to doháníte večer všemožnými nezdravými pochutinami. Snažte se, aby váš jídelníček měl dostatek bílkovin, sacharidů i tuků a také vitamínů ve formě ovoce a zeleniny.

cukr
Foto: Heureka

Koupit erythritol.



4. Nezkoušejte ze svého jídelníčku vyřadit všechen cukr

Kromě měsíčního detoxu nezkoušejte vyřadit veškerý cukr, protože je to palivo a naše tělo ho potřebuje. Nakonec by to dopadlo tak, že vám bude cukr natolik chybět, že budete bez energie, unavení a nebudete mít na nic náladu.

5. Dejte si pozor na skrytý cukr

Cukry jsou obsažené i tam, kde byste to vůbec nečekali. Proto doporučujeme číst etikety a být obezřetní. Nevěřili byste, kolik  například šunek má v sobě skrytý cukr.

Cukr byste měli mít pod kontrolou, protože způsobuje obezitu, která samozřejmě není zdraví prospěšná. Hrozí vám nemoci, včetně cukrovky a věřte, že pokud byste ji dostali, už nikdy nebudete moci jíst cukr tak, jak byste si přáli. Doporučujeme hlavně rodičům být s cukrem opatrní u dětí. Občas jim ho dopřejte, ale neměl by se u nich objevovat na denní bázi.

Co vy a cukr, máte ho pod kontrolou nebo ho máte moc?

Přečtěte si také: Psychika je základ zdraví: 5 hlavních způsobů, jak si ji udržet